top of page

על נפלאותיו של Ge gen – קודזו

עולמם המופלא של הצמחים!

כמי שסבלה ממיגרנה חריפה לפני כל מבחן בצמחים, בתחילת שנות האלפיים, מפתיע אותי כל פעם מחדש, החיבור והאהבה החזקים שיש לי לעולם הצמחים.

כיום, כמעט כל מי שנכנס אלי לקליניקה מקבל פורמולת צמחים או המלצה לצריכה בחליטות שונות, על אחת כמה וכמה כשאני באה לטפל בבעיות פנימיות שדורשות ניקוי, חיזוק וכדומה.

בכל צמח נחשף לפנינו עולם שלם של סגולות, תכונות ודרכי שימוש שונות.

נושא הגיליון הפעם הוא קיץ ולכן, אני רוצה להביא בפניכם את צמח הקודזו- Ge gen.


זהו צמח של קיץ. אוהב טמפרטורות גבוהות ושורד במזג אוויר יבש. פריחתו בין יולי לספטמבר.

צמח יפהפה, המטפס לגבהים, ממשפחת הקטניות.

מקורו במזרח אסיה. למערב הובא באמצע המאה ה- 19 כמזון לצאן ומניעת סחף של קרקע, בעיקר בגדות נהרות.

קצב התפשטותו וצמיחתו המהירה חשפו גם את הנזקים להם הוא גורם ובראשם, השתלטות על צמחים אחרים והגברת אפקט החממה (עקב פליטה מוגברת של פחמן דו חמצני מהקרקע עליה הוא צומח).

יחד עם זאת, סגולותיו הרפואיות מוערכות מזה אלפי שנים.

הוא נחשב לצמח מקרר ומתוק, התומך במרידיאני הטחול והקיבה.

מופיע בספרות הקלאסית כצמח המשחרר חיצון ומשפיע על פלג גוף עליון (ארחיב על כך בהמשך).

עם השנים,ובפרט בשנים האחרונות, הפך לחלק בלתי נפרד מהמטבח האסייתי, והיום גם בחלקים נכבדים במערב. לאחרונה, בוצעו מחקרים רבים, בנושאי בריאות שונים,שהאירו את הקודזו באור חדש והעניקו לו מעמד של מזון-על. הוא הפך לצמח מוביל בטיפולים רבים ברפואה הסינית, ההודית, המיקרוביולוגית, היפנית והנטורופתיה.

השילוב, בין הרפואה הסינית הקלאסית או כל אחת מהרפואות העתיקות, לבין המחקרים המערביים, מאוד משמח אותי, שכן אלה מהווים “אסמכתא ” לכל אותן השערות ודעות שהועלו כבר לפני אלפי שנים.. ,


על הצמח:

התפקוד הקלאסי:

מכוון לפלג גוף עליון.

משחרר רוח חום-מרפה את שכבת השרירים, צוואר תפוס וגב עליון.

מוריד חום מדיד ויעיל לטיפול בכאבי ראש בעיקר על רקע מתח.

מלחלח ומטפל ביובש וצמא בעיקר, אלה הנובעים מחום בקיבה.

מסייע לטפל בפריחות (כגון חצבת), בשלב הראשוני שלהן.

יעיל כנגד שלשול – בעיקר על רקע חום.

מוריד לחץ דם המלווה בכאבי ראש, סחרחורות, טיניטוס ותעוקת חזה (כיום, משמש בסין כתוסף מזון למניעת אנגינה פקטוריס ומחלות לב שונות).

הצמח בראיה מערבית וקצת מחקרים :



בידוד פיורארין – סוג של איסופלאבנואיד ייחודי הנמצא בצמח:

– בשנת 2012, בוצע, בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, מחקר על תמצית שהופקה מצמח הקודזו, בהקשר של גמילה מאלכוהול. בהקשר של (בספרי הפרמקולוגיה הסינית מדובר על טיפול בהנגאובר ובעברית “חמרמורת”. .). החוקרים מצאו, כי בקרב אלכוהוליסטים חלה ירידה בשתיית משקאות אלכוהולים ובדחף לשתות (בהשוואה לתמצית הפלסבו שניתנה). על בסיס נתונים אלה, הם סברו, כי ההשפעה של האלכוהול על המוח הינה חזקה יותר לאחר הטיפול הצמחי, ולכן, “הסתפקו” אותם נבדקים בכמות קטנה יותר של שתייה אלכוהולית, בהשוואה לזו ששתו קודם לכן (ללא הטיפול הצמחי).

כבר בספרות העתיקה, הכירו ביכולת של הצמח להשפיע על צמחים וחומרים אחרים, בתנועת זרימה כלפי מעלה, לפלג גוף עליון (מחמם עליון). כשלקחו הנבדקים את הצמח, לפני השתיה האלכוהולית, הרגישו את השפעתה מהר יותר, ולכן גם הסתפקו בכמות קטנה יותר מהמצופה.

מחקר נוסף שבודד פיורארין טהור מהצמח בוצע בהקשר לסינדרום המטבולי (שילוב


של חוסר איזון בערכי הסוכר בדם – אינסולין עם כולסטרול גבוה, השמנה בטנית ויתר לחץ דם). המחקר הוכיח, כי הצמח מסוגל לשפר מיקרוסרקולציה של תאי הדם והסוכר ובכך לסייע בטיפול בכל חזיתות הסינדרום: וויסות רמות הסוכר בדם, איזון יתר לחץ דם , כולסטרול, טריגליצרידים ואפילו רטינופתיה סכרתית וגלאוקומה (לפי דוח הארגון הבריאות העולמי).

כאב ראש מקבצי (קלסטר הדאק) – אחד מכאבי הראש העוצמתיים והקשים יותר לטיפול. מאופיין לרוב, בכאב ראש טמפורלי (חד צדדי) הנמשך לעתים אף מספר שבועות, ללא הקלה.



סימפטומים נלווים אפשריים הם: הפרעות שינה (לעתים עד קושי בשינה של לילות שלמים), קושי בתפקוד יומיומי, יכולת הזנה/אכילה לקויה וכדומה. אלה הסובלים מהתופעה לעתים אף אינם מגיבים לטיפול תרופתי חזק מאוד ונדרשים לא פעם לקבל חמצן כדי לקבל איזושהי הקלה.

במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, נבדק הצמח בטינקטורה כצמח בודד על מטופלי כאב ראש מקבצי. הממצאים הראו, כי זהו אחד הצמחים היחידים שהצליחו לטפל הן בתדירות, הן במשך זמן ההתקף והן באינטנסיביות שלו, ללא תופעות לוואי. מעבר לטיפול בכאב הראש, דיווחו הנבדקים גם על פוקוס וראיה חדים יותר וכן, שיפור בתפקוד היומיומי בזמן ההתקף.




– Wei syndrome –

פן טיפולי נוסף של הצמח הינו הטיפול ב “Wei syndrome” – סינדרום (סיני) המאופיין בקבוצה של תסמיני טונוס נמוך, דלדול שרירים, גמישות יתר, ואטרופיה של הגפיים. (לא מפתיע שגם הטיפול בדיקור מכוון למרידיאני היאנג מינג, כמו גם הצמח עצמו (קודזו) הנכנס למרידיאני הטחול והקיבה).

מבחינה מערבית, יתבטא הסנדרום במחלות כמו: פוליו, טרשת נפוצה, טראומות גפיים ואפילו תסמונות גנטיות הגורמות לטונוס נמוך והאטה בהתפתחות.

שימושים משניים של הצמח:

– מוריד קצב לב מהיר ומסייע להסדרת דופק לא סדיר.

– מסייע בטיפול בפציאליס וספאזם בפנים, בצוואר ובראש.

– מטפל בנפיחויות בעיניים אצל חולי גלאוקומה.

– משפיע על מערכת הנשימה במצבי אסטמה, ברונכיטיס וכדומה.

– מנטרל רעלים לאחר נשיכות/עקיצות חרקים.

– משקם את המעיים במצבי דיזינטריה ושלשולים ומחזק את מערכת העיכול.

– מעלה ספירת זרע ומשפר את התפקוד המיני.

– עובד בדואליות על משק הנוזלים- יודע מחד, לפנות נוזלים עודפים שמצטברים ומאידך, מלחלח ומטפל ביובש וצמא .

– מומלץ מאוד כמסמיך או כמשקה על בסיס קבוע, לסובלים מקוליטיס, קרוהן, צליאק ומחלות מעיים אחרות.

– נמצא כמוביל במצבי הרפס ושלבקת חוגרת ומסייע להחלמת צלקות.

– כללי

שורש הקודזו מכיל ערכים גבוהים של ויטמין D ו- E, סידן וחלבונים וכן, מרכיבים אסטרוגניים המסייעיםבשמירה על העצמות והורדת סמפטומים המלווים את תקופת המנופאוזה: גלי חום, עצבנות, הזעות לילה, אינסומניה וכדומה.

– מכיל דאידזאין הנקשר לחיידקים הידידותיים, ונמצא כחומר המתקשר לתאים סרטניים (בעיקר סרטן השד) ומנטרל את פעילותם. בנוסף, מקל במצבים של צפיפות שד דחוסה, ומקל על פיברוזיס ואפילו משפר את זרימת החלב ופותח מצבי דלקות שנוצרו מגודש.

כבונוס

מדווחים הסינים, המשתמשים בשורש למאכל באופן קבוע, שהוא מאחד ומבהיר את פיגמנט העור, שומר על חיוניותו (בהיותו מלחלח) ונחשב לצמח אנטיאייג’ינג.

משפר את מראה השיער ומחזק את השורשים (הודות לתכולת הביוטין והחומצה הפולית הנמצאים בו).

ניתן לצרוך את צמח הקודזו באבקה ולהשתמש בו כמסמיך למרקים ותבשילים, כחלק מפורמולת צמחים בחליטה של השורש, כאבקה טחונה, או בטינקטורה.

בתזונה המיקרוביוטית מכינים מהקודזו משקה שנחשב למחזק, מנקה, מטהר ומסדיר את מערכת העיכול ומסייע לספיגה.

משקה קודזו ואומבושי

מצרכים

1 כפית ממרח אומבושי – ממרח שזיפים יפני

1 כפית אבקת קודזו.

אופן ההכנה

מערבבים את הקודזו ברבע כוס מים

בסיר נפרד מרתיחים כוס מים ולאט מוסיפים אליו את המים עם הקודזו.

מרתיחים יחד שוב עד להמסה מלאה.

מורידים מהאש ובוחשים פנימה את ממרח האומבושי.

לרווייה ובריאות !

  • הכתוב במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד. אין הוא בא להחליף ייעוץ ו/או טיפול רפואי. בכל הקשור עם תזונה, תוספי מזון וצמחים, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתאים (בפרט אם ישנן פתולוגיות רפואיות ואם נוטלים תרופות או צמחי מרפא אחרים).

bottom of page