top of page

על מים, מלחים ואיך לא … הכליות

אי אפשר לדבר על יסוד המים בלי לתת מקום של כבוד למלחים, שבשנים האחרונות רכשו לעצמם מוניטין


ודיעה קדומה:

הזבל של הגוף, מקור למחלות, חומר משמר סמוי, סופח שומן ועוד …. האך האם זו האמת?

אחוז לא מבוטל של אוכלוסיית העולם סובל ממחסור במלחים. באוכלוסייה זו כלולים גם אלה הסובלים מיתר לחץ דם ובצקות.

אולי מפתיע לגלות שללא מלח, הגוף אינו יכול להתקיים אפילו לשנייה אחת. הגוף יצליח לשרוד ללא אוכל או מים , או אפילו 4 דקות שלמות ללא חמצן. אבל לא ללא מלח !

אדם מאושפז במצב קשה: לאחר ניתוח, כשל מערכתי, טיפול נמרץ וכד’ יקבל קודם כל טיפול באמצעות עירוי של נוזלים עם מלחים.

חשיבות המלחים בגוף


  • המלח הינו חומר משמר והוא אכן משמר את גופנו – על ידי נטרול החומצה הנוצרת בגוף הגורמת לריקבון, בדיוק כשם שהוא משמר את הבשר מריקבון.

  • האלקטרוליטים / המינרלים שבמלחים מפיקים את המתח החשמלי המאפשר את הקיום של התאים והתקשורת החשמלית ביניהם. כל מחשבה ותקשורת במערכת העצבים מתבצעת בעזרת מלחים ובכלל זה גם פעולות כיווץ השריר בזמן פעילות גופנית. לכן אצל אצנים או ספורטאים תמיד נקפיד על תזונה עתירה במלחים ומינרלים או לחלופין נמליץ על שתייה המכילה מלחים.

  • המלח מסייע לוויסות טמפרטורת הגוף ומעודד הזעה כשצריך – וזו עוזרת לנטרול חומצה מטבולית. ואחראי גם על הפעילות ההורמונלית, איזון רמות הסוכר, קצב לב, לחץ דם, מחזורי שינה וערות ובריאות העצם והשריר.

אז מדוע יצא למלח שם רע?

מלח שולחן ומלחים לבנים (צבועים או מלאים בכלור) אינם ממלאים את צורך הגוף במלח איכותי ובהחלט גורמים לנזק. בתהליך העיבוד הסודיום הידרוקסאט עובר חימום ונוצר שינוי כימי בהרכבו של המלח. בסופו של התהליך אנו מקבלים מלח דל מאוד במרכיבים חיוניים וחומר היוצר חומצה הגורמת לגירוי של רקמות הגוף. “לקינוח” מוסיפים למלח אלומיניום הרעיל למערכת העצבים ולעתים גם יוד שמשבש את פעילות הבלוטות בגוף.

מלח שולחן גורם לאובדן נוזל מתוך התא אל הנוזל החוץ תאי ובכך מעלה את נפח הנוזלים ולחץ הדם. עם זאת, מלח אמיתי העשיר באלקטרוליטים וחומרים חיוניים עושה בדיוק את ההיפך.

כיום ישנם כבר מחקרים המוכיחים כי תזונה דלת מלחים מובילה לעלייה בלחץ הדם, ירידה בתפקוד הלב וירידה בחיוניות.

המלח ברפואה סינית

הטעם המלוח מקושר לאיבר הכליות ופאזת המים. כמובן שהסינים החכמים ידעו כבר מלפני דורות רבים על הקשר בין מלחים, מים וכליות.

הכליות ברפואות המזרח הן איבר חשוב ומשמעותי ביותר אשר מיוחסות לו תכונות אנרגטיות, רגשיות, פיזיולוגיות ופרהנטליות כאחד. הן מאחסנות את התמצית החיונית המולדת של האדם מראשית ימיו עוד בהיותו עובר ברחם אימו (jing). הן מתקשרות לקונסטיטוציה ולמאגר האנרגיה השורשי ביותר של האדם.

לפי הרפואה הסינית הטעם המלוח הולך ישירות אל הכליות. בפורמולות צמחיות רבות שאמורות לטפל בכליות מונחה המטופל לשתות את הצמחים יחד עם מים מלוחים על מנת שיגיעו ישירות לכליות. מחסור במלחים יבטא לרוב חוסר באספקט מסוים של הכליות: ירידה באנרגיה, כאבי גב, ברכיים, קרסוליים, כאבים בכפות הרגליים, עייפות כרונית, בעיות בזיכרון, פתולוגיות שונות בשתן לרבות השתנה תכופה, שיער מאפיר טרם עת, הזדקנות מוקדמת, אימפוטנציה ובעיות בליבידו ובתפקוד המיני (ירידה בחשק המיני אצל גברים ונשים כאחד), בעיות התפתחות אצל תינוקות – לרוב יתבטא במוטוריקה איטית, התפתחות איטית של הדיבור והקוגניציה.

תפקיד נוסף שממלא הטעם המלוח ברפואה הסינית הינו פירוק של מאסות ופירוק ליחה תקועה או רעילה (שנחשבת גם היא למאסה חוסמת) כמו: נודולות, גויטר, שקדים מוגדלים, בלוטות לימפה נפוחות וכדומה. הסיבה לכך היא, היכולת של המלוח לרכך את הקשה. חומרים ברפואה הסינית הנחשבים למינרלים או חיות מן הים וכן שריון צב וחלקי חיות נוספים משמשים לצורך כך.

בארץ, חל איסור (תודה לאל) על שימוש בחיות למטרות אלה, ולכן אנו עושים שימוש בתחליפים מן הצומח שמטפלים ברעילות תקועה, כגון:

ליטוספרמום

זי צאו \ סקרופולריה

שואן שן \ איסאטיס

בן לאן גן

מתכון למשקה עשיר במלחים ומינרלים:

  1. מלאו רבע צנצנת זכוכית במלח הימלאיה ורוד או מלח ים אטלנטי אורגני ואת שאר הצנצנת מלאו במים.

  2. סגרו וערבבו. (חשוב מאוד ששום חלק בצנצנת לא יהיה ממתכת גם לא המכסה).

2. השאירו על השיש למשך הלילה.

3. בכל בוקר קחו כפית מהמים המומלחים וערבבו עם מים רגילים ושתו על קיבה ריקה לאחר הקימה..

* מלח הימלאיה – הינו מלח הנכרה מהרי ההימלאיה עם תנאי אקלים השומרים על סביבתו הטהורה והקדמונית. הוא נטול חומרים כימיים ומזהמים שמקורם בים. עשיר במינרלים רבים. עשיר בברזל ומכאן צבעו הורוד.

* מלח ים אטלנטי – מלח טבעי הנאסף בשיטות מסורתיות, ללא תהליכי עיבוד ולכן שומר על מרבית המינרלים של מי הים. עובר יבוש טבעי בשמש במשך כ- 5 ימים.

תערובת זו נועדה לסייע:

1. לנקות את הגוף מרעלים ולאזן חומציות.

2. לשמור על הגוף רווי בחומרים חיוניים.

3. לשפר אספקה וספיגת מינרלים.

4. למנוע כיווצי שרירים

5. לשמור על מאזן סוכר תקין.

6. לשפר מאזן הורמונלי ולשמור על בריאות המערכת האנדוקרינולוגית והגינקולוגית.

7. לאזן את לחץ הדם.

8. לשפר את איכות השינה .

9. למנוע אלרגיות ולשמש כחומר אנטיהיסטמיני חזק מאוד .

10. לתמוך במשקל גוף תקין ולסייע לפירוק שומנים בדם.

11. לשפר את האנרגיה במהלך היום.

12. לסייע לתפקוד תקין של בלוטת התריס ובלוטת האדרנל.

שוב הגענו למסקנה החוזרת על עצמה כמו מנטרה עתיקה על חשיבותו של האיזון – שימרו על איזון מלחים וכל מערכות הגוף ירוויחו .

שיהיה לכולנו קיץ שמח ומלוח בריא !

. האמור במאמר זה מובא כמידע כללי בלבד. אין האמור בו לייעץ על מינוני צריכת מלחים או לאשר צריכה מוגברת שלהם. בכל מקרה של פתולוגיות כאלה ואחרות יש להתייעץ באיש מקצוע מוסמך.

bottom of page